Hovbölder, Pether Markne och kändisträningar.

Jag är jätteledsen över att bloggningen varit rätt sämst och ganska obefintlig, men jag har verkligen inte känt för det. Men jag tänkte skriva lite nu iallafall! Om idag, igår struntar vi i! Kan iallafall säga att jag var i stallet och klappade på London, Elin skulle rida, men jag var där och sa hej iallafall för jag hade hand om Blaize. Nu har Elin honom i tre dagar, sen kommer Tove hem :D Då blir London glad!
.
Varje tisdag så är det ju kändisträning på Stora Wäsby inför Globen. Idag var Pether Markne där och tränade kändisarna och herregud vad mycket folk det var där idag! Typ 20 människor på läktaren, 15 nere på marken på banan, tidningar, Pether, alla hästar och ryttare. Haha, helt fullt var det! Det var flera tidningar där idag och rapporterade och fotade. Bästa tillfället var när Matte Lagervall från Boppers styrde lite illa och hästen sprang in i folkmassan, hahaha. Jag stod inte precis där, men det såg otroligt komiskt ut när kamerorna och reportrarna flög åt olika håll för att akta sig. Tänk er rubrikerna "Svensk kändis rider ner paparazzin"! Haha, roligt. Ett annat fint tillfälle var när Tommy Ekman och Pirre skulle hoppa ett hinder och Pirre bestämde sig i språnget för att inte hoppa så han smällde ner frambenen och stod då med frambenen förbi hindret och bakbenen på andra sidan med bommen under magen! Han rev inte hindret dock ;D
.
Två avramlingar idag, det var Tommy som flög av och drog med sig hela hindret, inte ens stöden stod kvar! Men han klarade sig bra, jag tycke rätt synd om honom dock eftersom han ramlat av tidigare och brutit ett revben för några veckor sen. Men han var okej, hoppade upp igen och red.
Den andra var Carolina Gynning som lutade sig alldeles för mycket framåt, så när McKee stannate på ett räcke så gjorde inte hon det utan flög av. Men hon klarade sig bra också, hoppade upp igen och red på som bara den.
Annars gick det kanon för allihopa!
.
Det var markarbete för Lena idag också och jag red Hatten på det. Titthinder och olika linjer var det. Vi hoppade till exempel på en S-båge (samma övning som det var med Pether Markne förra torsdagen, läs här).
Sen var det olika linjer mellan oxrar, glitterräcken och olika hinder. Ritar upp banan, men jag orkar inte beskriva alla vägar, de var så många. I princip alla vägar som ni kan tänka er på den här banan och några fler var det, haha.
Så såg den ut!
.
Det gick bra, alltså hindrena gick fint, lite tittade han på glitterbommarna, men han stannade inte någon gång alls på det. S-bågen gick kanon, men det som var problemet idag var i galoppen. Det som hände var att han ofta hamnade i fel galopp efter hindrena och när han gör det så blir han superstressad med bytena, för det sitter lite mentalt i honom att byten är läskigt. Så när vi kom i fel galopp efter något så stack han iväg, hoppade upp i luften och gjorde ett byte och SEN kunde han lugna ner sig. Alltså det gick ju bra, det var inte hemskt, men jag önskar han kunde chilla lite mer, haha ;D Men han är fin, min lilla Hatti! <3
.
Det som är jättetråkigt är att Hobbe är halt :( Igår skulle jag dressyrträna med honom och när jag satt upp och red så kändes inget konstigt men när vi kom in i trav i vänster varv så började han halta jättemycket, så mycket att hela huvudet hackade upp och ner. Lena, som vi skulle ridit för, kom precis då så vi gjorde en liten hältutredning och han var varm i trakten och kronranden på vänster fram, så vad det nu är så sitter det i hoven. Både Lena och jag gissar på att det kan vara en hovböld, vilket också är en anledning till att det visade symptom så plötsligt. Usch, jag hoppas det är lindrigt så han kommer igång snart igen, annars kan det ju ta sjukt lång tid med hovbölder beroende på hur illa det är. Lille Hobben, han var så fin i sina vita lindor och vita schabrak ju!
Idag fick han gå i sjukruta, bara när jag ledde honom dit så haltade han :( Hovslagaren kommer ut imorgon och kollar honom. Så då får vi se hur det är med honom!
Fina lilla Hobbe <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0