Foderhäst


Det tycker jag helt och hållet beror på, men helt okunnig kan man ju inte vara när det har med hästar att göra! Man ska ha ridit ett tag, åtminstone ett par år, och veta ungefär vad det innebär att ha egen häst, hur mycket tid man måste lägga ned samt pengarna det kan komma att kosta. Glöm inte bort att utöver stallhyra och foder samt strö tillkommer även hovslagare, försäkring (har man foderhäst så brukar ägaren oftast stå för försäkringen men kolla upp det!) och ev. veterinärkostnader (försäkringen betalar inte allt, det finns en självrisk).
Kan du grunderna i ridning samt hur man ska sköta en häst på bästa sätt så är du nog redo att ha en foderhäst, jag tänker inte säga att man ska vara jätte duktig för det var inte jag, men du måste ha insatta föräldrar som förstår vad det innebär.
Jag tycker att ha en foderhäst är ett perfekt sätt att prova hur det är att ha en häst helt som sin egen, att ekonomin går ihop och att man klarar av, och framförallt orkar, det.

En sak jag tycker är viktig när man har en häst på foder är att man har ett klart avtal/kontrakt så man vet vad ägaren tänker, tex. hur lång tid man ska ha hästen, om det är någon uppsägningstid, om man får tävla och så vidare.

Nu blev det mycket om vad man ska tänka på som fodervärd men jag tycker det är intressant.
Ni läsare får väldigt gärna komma med tankar och funderingar om detta!


En bild på Boyen eftersom han var min foderponny.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0