Dilemma.

Ett problem inför utomhussäsongen är det här med bett, igen. På det vanliga tränsbettet blir han nästan lite stark och biter tag i bettet vilket gör det nästan omöjligt för mig att inverka på något vettigt sätt.
Det bettet som han har gått bäst på på tävling är pessoa, men jag är medveten om hur dåligt alla tycker om detta bett. Men det är det enda bettet som London inte "biter sig fast i" eller drar med men samtidigt fortsätter vara positiv.
Jag har provat både pelham och kimblewick och han går likadant på båda, trycker nästan in mulen i bogen och är nästintill omöjlig att få upp huvudet på, vilket gör det ännu svårare att rida bra på hoppbanan.
Nu kanske ni förstår mitt dilemma? Vad är egentligen viktigast, vad andra säger om olika sorters bett eller hur hästen fungerar på det? Jag måste nog säga det andra alternativet då det handlar så mycket om hur ryttare och häst fungerar ihop.
På pessoat blir det lättare för mig att rida mer följsamt, eftersom London blir så stark annars och jag måste göra allt för att han ska lyssna på mig.
För mig räcker det att ha tygeln i den stora ringen, han lyssnar alldeles utmärkt då men har använt andra ringen senaste tiden då han blir lite tokig.
Egentligen vill jag bara rida på det tredelade men lydnaden funkar utan problem på banan hemma, men på hoppbanan, på tävling, biter han som sagt tag i bettet. Usch, det är svårt det här.
Ni får gärna komma med åsikter :)
London på pessoa.


Kommentarer
Klara Dahlstedt

Min ponny har gick på pessoa innan vi fick honom, och då var han ridskolehäst. Han är alltså väldigt "inriden" på det och trivs toppen med det och går även väldigt bra med det. Så, skitsamma vad folk tycker ta det som är bäst för hästen. Sen om man har en unghäst som man ska utbilda kanske man inte stoppar in ett pessoa, men på äldre hästar som redan är skolade kan det vara ett alternativ.



Sv; Hmm, det beror nog mycket på vilken häst man har också. Det är i alla fall bättre än obroddat med skor!

2011-04-18 @ 19:11:18
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0