Dressyrträning

Det var en riktigt lärorik dressyrträning för Gun idag :)
När jag red fram kändes han förstås ganska stark och tung i handen men annars helt okej, stadig i formen, red lite skänkelvikningar på diagonalen och det gick bra. Sedan började träningen och han kändes ganska spänn och ville inte riktigt ta hjälperna så Gun fick sitta upp. Hon red honom lite i skritt och trav och vi kom fram till att jag måste få honom att bli riktigt avslappnad igen, vilket han var innan sommaren. Det dumma är att från typ alla tränare jag ridit för under sommaren har jag hört "Du måste rida ihop honom, korta tyglarna och håll i" vilket gjort att det har blivit lite dragkamp, jag gillar Guns tänk mycket mer, att hästen ska vara positiv i allt arbete och att den helt själv ska söka sig till bettet och man ska använda så små hjälper som möjligt. London trivs bättre med att gå i lite lägre, avslappnad form och gå i ett lite högre tempo, tills han blir avslappnad i den högre formen också håller vi oss där nere.
Så det började jag göra när jag satt upp igen, red honom på nästan halvlånga tyglar och tänkte framåt hela tiden, då sökte han sig nedåt på en gång. Men jag höll alltid ett lätt stöd på tyglarna och gjorde hela tiden lite små halvhalter på yttertygeln, det funkade jätte bra och London blev avslappnad, lyssnade bättre och öronen var framåt nästan hela tiden. Tränade mest i traven och i skritten för det är där han är mest spänd, men efter lektionen så red jag lite självständigt i galopp också och även där blev han avslappnad nästan på en gång. Gun skrek "Bra Tove" ett par gånger även efter lektionen och sedan snackade vi lite så det var bra :)

Att tänka på:
- Rida mer framåt, se till att London är avslappnad hela tiden.
- Koppla bort hjärnan!
Det var något Gun sa ett par gånger, jag tänker lite för mycket när jag rider och då blir det lite strul ;p


Kommentarer
Pelin

hej tove vet du hur man gör så att det inte är vitt runt om headern?? :S :O har lite problem med det :/

2010-09-14 @ 21:41:12
URL: http://ponnyrider.blogg.se/
Matilda

Sv: Oj duktig han är! :) Lägg gärna ut en film, vill gärna se er hoppa! Ja självklart. :)

2010-09-15 @ 12:17:22
URL: http://wsc.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0