(Veckans) ridövning

Jag tycker Tove borde lägga in det inslaget, hur kul skulle inte det vara? Veckans ridövning. Tjata på henne nu, det skulle vara superkul att läsa här tycker jag.
.
Sofia bad om tips på en ridövning för hennes ganska outbildade islänning som inte riktigt hajat det här med formen än. Jag funderade lite och tänkte vad jag brukar göra för övningar med mina elever (brukar hålla privatlektioner, har några fasta elever) när de ska få hästen att mjukna till lite. Jag kom fram till att mina serpentinvoltförflyttningar (vet inte vad jag ska kalla övningen, haha) är en av mina favoritövningar till lite stela hästar!
.

Det man gör här är att rida som om det vore serpentinbågar till en börjar. Men sen när man gör själva bågarna så trycker man hästen lite utåt och flyttar den i sidled. Så gör man som en S-båge, ställer om och flyttar hästen åt andra hållet. Det som är bra här är att man ställer om hästen ofta och får därmed jobba på sin egen reaktionsförmåga och sina egna egna hjälper (ny yttertygel, ny innerskänkel...)

Till en början med stela hästar så kan ens hjälper vara lite överdrivna. Man formar hästen med hjälp av innerskänkeln och trycker med den mot den reglerande yttertygeln där man får ta små kramningar för att få hästen upp på yttersidan och få den att ta steg åt sidan. Innertygeln ska man ställa med, men till en början om hästen är stel så kan man till och med leda lite med den, men då måste man vara noga med skänkeln så att hästen har stöd där och inte ramlar iväg inåt. Där får man också hjälp utav yttertygeln. Det man hör mig ropa då när jag håller lektion är "Tryck, sträck, led, tryck, sträck, led!" (Tryck med innerskänkeln, led med innertygeln och sträck på yttertygeln). Ytterskänkeln agerar passivt här, men finns reglerande den med så att hästens bakdel inte flyter iväg. Detta gör man i skritt och i trav. Jag själv föredrar att jobba i nedsittning i den här övningen, men det är upp till en själv. Jag tycker det är lättare att få till stödet i mellandelen (mage/säte) när man sitter ner.

.

Den här övningen tycker jag så mycket om för den ger resultat varje gång. Det är dels en lösgörande övning, hästen flyttar i sidled och får in benen lite under sig och detta åt bägge hållen då man byter varv ofta! Och som jag skrev tidigare så blir de flesta ryttarna (iallafall de jag tränat) mycket mer medvetna om sina hjälper och får till kontakten med yttersidan, vilket är det de flesta har svårt för.

En tjej som heter Tove som rider för mig varannan vecka fick i uppgift att träna på den här övningen några gånger med sin femåriga ponny som inte lärt sig gå i form än. När jag kom tillbaka så gick den i form konstant i skritt och trav. Bevis på att min älsklings-övning ger resultat, haha. Pröva!

 

Det här tycker jag var jätteroligt att skriva om, varför har jag inte gjort det mer? Det här är ju min sista bloggdag, imorgon kommer ju Tove hem och tar över här igen!

 

KRAM!



Kommentarer
sofia

Tack så jättemycket!

Ska testa det! :)

2010-11-10 @ 19:44:32
URL: http://sofiaaxh.blogg.se/
jenny

bra övning!

2010-11-20 @ 16:07:02
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0