Och efter jobbet...

... så red jag Hatten och Hobbe :) Hatten fick gå ut idag och ta det lugnt, travade lite inne i ridhuset sen bara, vi ska träna dressyr imorgon! Hobbe fick gå ut han med, ett vanligt pass i alla gångarter och så får han vila imorgon tänkte jag!
.
Och det ni kanske är mer intresserade av... London!
Jag var ute hos London på eftermiddag/kvällen och pysslade och fixade. Sen var det dags för ridning! Jag började med att skritta ut en vända för att sedan gå in i ridhuset en stund, jag ville känna lite på honom. Han kändes direkt fin i skritten faktiskt, mjuk, avspänd och bakdelen med. När jag travade fram honom lång och låg i formen var han också superfin och lösgjord, det var liksom ingen kamp någonstans alls. Sedan började jag arbeta honom lite, jag började med övergångar mellan skritt, trav och halt, och de kändes fina, det var bara från trav till skritt som var lite oengagerade. Han saktade snällt av, men släppte ryggen lite i avbrottet. Så det blev mycket övergångar tills det kändes fint! Sedan lite tempoväxlingar på olika vägen (snett igenom, serpentiner, långsidorna, volter). Han kändes fin här på en gång, något springig i ökningarna, han tog för många steg. En perfekt länging ska inte bara vara så att hästen tar många steg snabbt, utan den ska länga ut benen och ta stora, vägvinnande kliv och vila lite mer i steget för att ge det där schvunget! Ibland sitter det på London, ibland inte. Men han har det där, vi ska bara lyckas plocka fram det perfekta, haha. Kanske inte på ett par dagar bara, men men :)
.
Arbetade en del med skolorna och skänkelvikningar, mest som löshgörande, men även för att jag blir galen på hans vänsterställning. I vänster varv vill London gärna gå utåtställd, förböjd eller med huvudet på snedden. Han tycker det är jobbigt att hålla halsen rak och ställd till vänster, det har han svårt för. Så i skänkelvikningarna var jag tvungen att lyfta inner handen (vänster) lite extra, reglera halsen på inner och ha mycket ytterskänkel för att hålla honom rak samt den sidförande innerskänkeln. För högerskänkel flyttar han som värsta dressyrponnyn, men dom här vänstervikningarna tog ett tag. Vi kämpade och jobbade och till sist så kändes dom fina.
Haha, det var rätt kul, Gun stod och höll lektion medan jag red där inne och då och då så ropade hon "Bra, Martina!", "Fint där!", "Ja, rätt! Ställ mera!". Haha, jag tror hon gillar London! :) Vi pratade lite om London och det är kul för vi båda var av precis samma uppfattning om London och hade samma tänk för att jobba honom. Ibland är man alltså inte ute och cyklar helt iallafall!
Galopparbetet gick ut på tempoväxlingar, volter i olika storlekar och bågar in från långsidorna med förvänd galopp. Och så gjorde vi några enkla byten, bara några, det var en del andra hästar där, då kan man inte rida hur som helst, haha. Han kändes såååå fin i galoppen, alldeles mjuk, avspänd och rund över ryggen. Superponny!
.
Efter ridpasset så fick han en morot! SLUT!
;D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0