Till tävlingen

Jag tänkte skriva ned lite punkter jag måste tänka på på tävlingen på söndag... Mest för min egen skull men i alla fall (; Jag ska även försöka greja med film, försöker just nu leta hästskötare så att lillbrorsan inte behöver följa med men får se hur det går med det ;p

Till framridning och framhoppning:
- Mycket övergångar, främst mellan galopp och skritt/halt för att få honom fram för skänkeln, kolla att han lyssnar och få igång baken.
- Se till att få bra språng på alla hinder, inte tveka första gången jag hoppar hindrena.
- Höj handen och sitt tillbaka!
Inne på banan:

- Ingen flängridning, (öka lite innan jag börjar ska jag göra) absolut inte för högt tempo och inte för snäva svängar, okej i omhoppningen däremot.
- Ponnyspark över hindret om det behövs, det här har jag märkt funkar på honom och han hoppar så fint bara man "klämmer till" och visar att man är bestämt och inte tänker ge sig.
- Inte använda spöt i onödan! Hårdare skänkel isåfall, han blir så tjurig av spöt.
- Nogranna vägar och ställa honom ordentligt i svängarna så att han förstår, detta har börjat lossna nu ju mer han lossnar i vänster.
- Rida ut i ev. linjer, komma ihåg att mäta avståndet när jag går banan och rida utefter hur han går på träning.
- Rida ihop honom! Se till att höja handen och sitta tillbaka för att kunna få ihop honom så att han inte blir lång och springer iväg, men förstås skänkeln på hela tiden.

Det är en 85 och en 90 som jag ska starta och det känns alldeles lagom tycker jag, båda med omhoppning och jag ska rida som tusan. Jag håller förstås tummarna för en placering och bara vi går nolla är vi nästan garanterade (förhoppningsvis), så länge alla andra inte är vrålsnabba och rider minivägar men London är snabb och smidig så det borde gå, Jag ska rida som tusan för att få honom över varje hinder! Han är säkert lite tröttare till andra klassen men han hinner nog stå i släpet ett tag mellan så han får vila upp sig lite med hö :)

Imorgon ska jag rida dressyr, förhoppningsvis på ridbanan om vädret tillåter och då får jag se till att få igenom honom ordentligt i vänster sidan, ska väl även träna på lite programdelar i LB:1:an (: Men nu känns det som om hoppningen börjar flyta på igen så jag håller tummarna och ska verkligen sattsa på en nolla (och mer än gärna placering ;))

Det ser just nu ut som om det ska regna på söndag men vi ber till vädergudarna att det ska bli solsken istället eftersom tävlingen är ute!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0