Praktiserande hoppryttare?

Nu är det gästbloggning, det är Martina här, samma som skrev förut om min långa stalldag :)

Den här gången tänkte jag berätta lite om vad jag håller på med just nu! Jag är nämligen bortrest, har varit det en vecka, har två veckor kvar. Jag är borta i Västerås och bor på Hässelby Gård där jag praktiserar hos hoppryttaren Arnold Assarsson. Nu har jag alltså varit här i en vecka, men inte träffat Arnold förrän idag, han har varit på Flyinge på bruksproven med två hingstar, men idag kom han hem, så nu blir till att jobba och träna för honom i två veckor :)

Den här veckan så har jag ridit så många hästar och så många gånger att jag inte vet vad, haha. Men jag kan börja med att berätta om stallarbetet här så ni får höra vad man faktiskt gör när man arbetar som hästskötare.

Som hästskötare så är ju inte tanken egentligen att man ska rida runt en massa själv, för det mesta så är det motionsridning och sen sköter man mest hästarna och arbetar i stallet, men på det här stället är det väldigt mycket ridning vilket jag tycker är kul (såklart!), det är roligt att få rida så här välridna hästar och träna för de duktiga tränarna de har här!

Varje morgon börjar klockan 7 med morgonfodring i de fyra stalldelar som finns här. Det kallas för "Arnolds stall", "Thaléns stall", utestallet och ridhusstallet. Thaléns stall har inte Arnold något att göra med, där har familjen Thalén sina hästar som de tävlar med och tränar för Arnold med. Thalén är familjen som äger Hässelby gård glömde jag säga. De äger all mark och stalldelarna och Arnold hyr in sig med sina tävlingshästar, sina hingstar och försäljning och tillridningshästar. Så det är de hästarna vi ska sköta egentligen. Men just den här veckan när jag har varit här så har vi haft hand om alla hästar för familjen Thalén har varit med Arnold ner till bruksproven, så det var extra mycket den här veckan.

Men som sagt, morgonfodring klockan 7, då får alla hästarna en varsin höpåse och kraftfoder. Alla hästarna äter havre och musli till frukosten förutom en häst i Thaléns stall som äter vanlig kraft. När alla hästarna står och tuggar på sin mat så ger vi dem vatten och mockar åt alla hästarna medan de står och äter.

En sak som jag inte gillar är att det finns inte många hagar här och alla hästarna går en och en, så det finns absolut inte plats för alla hästar att vara ute. De hästar som står i hagen, det är Thaléns hästar, de Arnold har får turas om att gå i två paddockar en och en. Det verkar ju inte så kul tycker jag. De rids inte ut så ofta heller så när de får komma ut så är det mycket sprutt i hästarna!

När det är färdig mockat och vattnat så packar vi iordning höpåsarna och kollar sedan igen dagens schema över hästarna och vad de ska göra under dagen.
Det är en rutschema där hästens namn och veckodag står på varsin axel och så skriver man i vem som ansvarar för vilken häst under den dagen. Om hästen bara ska gå i paddocken eller om den ska gå på rullbandet skriver man där också. Annars är det ridning som gäller!
Oftast brukar vi rida runt 4 hästar var om dagen, kan bli färre om det är många som ska göra annat.


Klicka på bilderna för att göra dem större :)

Det där med rullbandet förresten. Haha, det är så knäppt! Här sitter man inte upp och skrittar hästarna utan ska hästarna skrittas så sätter man dem på rullbandet som finns här så får de själva gå där och skritta. Bandet har såna funktioner att man ställer in olika program med olika skrittpass. Man kan till exempel ställa in så att bandet höjer upp sig själv så att hästen skrittar i uppförsbacke.
Coolt, men samtidigt så känner jag att herregud, haha, sitt upp och skritta hästen bara! Men men, så här är det nu!

Ridningen iallafall är varierande, det är dressyr för tränare, hoppning för tränare, hoppning på egen hand, dressyr på egen hand, en gång har jag ridit ut och lite longering har det varit. Jag tänkte jag skulle berätta kort om några av hästarna jag har ridit :)
Kanske lite roligare att läsa om ;D

Jag kan börja med att berätta om Selma!



Selma är ett 8årigt skäcksto som är här på tillridning och försäljning. Hoppar som bara den, hon är tävlad 1.40 hoppning, men i dressyren är hon inte så lätt, hon är nämligen otroligt styv i halsen och rör sig rätt måttligt, hon tycker inte det är roligt helt enkelt, haha. I hoppningen tänder hon till och har hur kul som helst däremot.
I dressyren så är det mest lösgörande arbete, skänkelvikningar åt alla möjliga håll och kanter, mycket volter och ställning fram och tillbaka för att förändra arbetet för henne hela tiden, hon får inte fastna och jobba på samma sak för länge, då blir hon missnöjd. Men när man väl kommit igenom det så är hon faktiskt riktigt fin när hon jobbar på! Jag har både ridit dresssyr och hoppat Selma, och det var sån enorm skillnad! I hoppningen är hon så lyhörd att man bara behöver tänka vad man ska göra medan dressyren får man berätta för henne om och om igen. Hoppade henne för Sara som jobbar här och det gick så sjukt bra, jag kände mig som värsta hopptjejen, haha. Hoppade bana på 1.10 och enstaka på 1.20 och det var verkligen som om hon inte ens tog i när hoppade, hon bara seglade över allt hur lätt som helst. Riktigt roligt var det! :D
Dressyren är inte lika kul att berätta om ;D


En annan är Charli som jag ridit varje dag den här veckan! Haha, han är över 1.90 i mankhöjd mer vet de inte för mätstickan tog slut! Haha, det är ganska roligt. Man känner sig extremt liten när man vandrar runt med honom, haha :D



Trots att han är så stor så är det inte så mycket gång i den här grabben, han tycker om att ta det lugnt, haha. Sträcka på benen är ju jobbigt! Han har inte så mycket register i gången alls då förutom i galoppen, där kan han verkligen ridas!
Trots att han är långsam i vad han gör så är han väldigt välutbildad och gör precis vad man ber honom om, vad det än är. Seriebyten, galoppslutor, galoppöppnor, förvänd, galopperar på stället, galopperar fort.
Allt gör han så det är otroligt roligt att rida honom för han kan så mycket, så man kan verkligen känna på allt hur det ska kännas, det är otroligt roligt! Helt underbar är han på det viset! Jag gillar honom!


Nu är jag lite lat och orkar inte skriva så mycket mer haha. Så jag gör så att jag lägger ut några bilder och skriver riktigt kort under vad det är för häst :)


Det här är Lia, sveriges mest lovande 5-åriga ponny, hon har vunnit sm och unghästchampionatet i hoppning. Riktigt fin är hon, och riktigt känslig. Första gången jag red henne så rasade det snö ifrån ridhustaket och då blev hon rädd, stegrade sig och tappade balansen så hon ramlade på mig. Haha, vilket första intryck! Men ja, hon är riktigt fin, men hon är riktigt svår också i och med att hon är så extremt känslig för allt.



Här är Zanne, en ponny som bor i Thaléns stall. Hon hoppar vad som helst och är utbildad medelsvår dressyr.
Hon är en dröm att rida verkligen. Hoppar allt man ber henne om utan att blinka och hon gör verkligen vad som helst i dressyren. Byten i vartannat språng, hon gör slutor och öppnor i alla gångarter, hon länger traven, hon minskar traven, hon gör allt den här ponnyn, helt otrolig! Jag är lite kär, haha :)



Det här är Casir, hoppar 1.50 hur lätt som helst, dressyren är han fantastisk i, han gör allt. Helt underbar, helt klockren. Till salu för 300 000 för den som känner för det.

Jag trivs iallafall väldigt väldigt bra här, gratis träningar hit och dit, mycketmycket ridning och allt möjligt. Jag triiiiiiiiiivvs! :D :D

Det är några av hästarna här och lite om vad jag gör här. Jag är ledsen om det blev för långt, tråkigt och utdraget, men jag tyckte iallafall om att skriva det :)
Den ni!

KOMMENTERA! Då blir Tove lycklig dessutom! Och jag med ;D


Kommentarer
Ida

Jag tyckte iaf att det var intressant :) Hur känner ni varandra då? ^^ :P <33

2010-03-08 @ 15:54:34
URL: http://idahogmans.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0