Det här med bett...

Jag tycker att det här med bett är ganska svårt...

Just nu rider jag London på tredelat tränsbett vare sig det är dressyr,
hoppning eller uteritt. Men då han gärna blir lite för stark i hoppningen
vill jag hitta ett lite skarpare bett, som dock inte är för skarpt, och som
man helst kan rida med utan kedja då han får skav väldigt lätt (vet att
man kan ha olika skydd osv men han får skav av dem med). Har ridit
honom på tredelat pessoa och funderar på att prova det igen. Men sen
är det ju den här eviga diskussionen om pessoabett och om hur dem
sitter i hästens mun. Jag har ingen större erfarenhet av bett men har
blivit tipsad om att prova ett delat jaktkandar utan kedja (är det samma
sak som kimbelwick?). Sen har jag även funderat på att rida på remont
nosgrimma, det sägs ju att bettet blir aningen skarpare då... Bett är
nog det ämnet som jag verkligen inte känner mig hemma på när det
gäller hästar... Kom gärna med tips och förslag :)
London är ju en ganska lång ponny så när han väl blir stark så har man
ju inget att säga till om och det är omöjligt att få ihop honom.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0