Duktig pojke <3

Hejsan hoppsan!
Åkte förbi Stinsen påvägen till stallet för att köpa varmare sulor till mina ridstövlar men endast ett tunt par i fleece eftersom annars så blir stövlarna för små. När vi kom till stallet mockade ja, NÄR LONDON STOD INNE, mohahah, förstå gången, trodde att han skulle attackera grepen (han får för sig sånt ibland) men istället stod han bara och såg tjurig ut och tyckte att jag störde honom mitt i middagen. menmen. Sen fick han stå i gången när jag la in en torvbal för den hade han definitivt attackerat, plast kan ju vara farligt. Jag tror att london tror att han är någon farlig dinosaurie eller något för han försöker låtsas vara farlig men det funkar inte för han gör liksom aldrig något, skum ponny säger jag bara!
Mie ledde runt Obbe och London medan jag hjälpte till att bygga banan, ganska många hinder idag.
Lektionen inleddes med uppvärmning, galopp över sockerbitar, två stycken på medellinjen där vi skulle reglera galoppen med ett par galoppsprång, lite svårt för mig och London men det har vi jobbat med både igår och idag så jag ser helt klart en förbättring! Målet var att rida på sex galoppsprång och det gjorde vi nästan alla gånger, nöjd (: Sen så skulle vi träna lite omhoppningssvängar och shit vad ponnyn tyckte det var kul! Han var skit duktig på det. Banan gick också riktigt bra sen, blev ett par stopp men då endast på grund av missförstånd, nöjd med alla dagar och det tyckte Eva att jag skulle vara så ja, det känns bra (: Märker jätte stor skillnad sen jag fick honom iaf, han lyssnar bättre på mina hjälper och litar mer på mig, kanske att jag ska våga lite mer bara! (:

Fortsätt att kommentera och komma med tips ni söta läsare! (: <3

Postat av: Tessan
hiho, jag tycker din blogg är skitbra, men skulle du inte kunna ge lite ridtips? typ efter när du haft en lektion lägga in en övning du gjorde eller så?:) pusspuss<3

Då kan jag ju passa på att lägga in övningen vi jobbade med idag, det vill säga med sockerbitarna, det går lika bra att rida den med endast bommar och målsättningen är att kunna reglera galoppen så mycket som möjligt, tror att avståndet var tjugo meter emellan och (åtminstone med London) alla hästar bör kunna reglera från 5 galoppsprång till sju, men det kan variera, vissa kan gå på fyra och vissa på åtta, beror helt på hästens storlek och om den är lång/kortgalopperad. Den här övningen kan man också rida på böjt spår och då kan man lätt använda vägen till att reglera men det är viktigt att man håller ett jämnt tempo/jämna språng och ser till att det inte blir vingligt! Man kan även ändra avståndet lite utefter vad som passar för hästen !
Den här övningen är inte speciellt krävande och bör gå att rida även på lite yngre hästar.
Jag är sämst på att rita på datan men här kommer ett exempel på både rakt och böjt spår!




Original Video - More videos at TinyPic

Jag får världens skrattattack efter det där så det ser lite skumt ut, haha x)


Kommentarer
Martina

Haha, ja det var kul idag! :D

Elton försökte ta efter Londons fina omhoppningssväng där, men jag måste säga att ni gjorde den bättre, haha ;D

2009-12-31 @ 15:46:38
Carro

Gud vad duktiga ni är!! :O :)

2009-12-31 @ 16:46:56
linda

kuul med video :)) tävlar du och så eller?=)

2010-01-06 @ 11:44:02
URL: http://lindagustafssoon.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0