En arbetsdag på Stora Wäsby

Martina här! Jag tänker faktiskt berätta om hela min dag nu.
.
Jag jobbar ju heltid på Stora Wäsby (inackorderingsstall med mycketmycket träningar, kurser, tävlingar och allt möjligt har dom). Jag tänkte jag skulle berätta om min dag idag, som förövrigt har varit hur lugn som helst, inte ridit så mycket idag, har ridit 3 hästar på jobbet.
.
Jag började klockan 8 idag och hjälpte till att släppa ut alla hästarna först på morgonen. Vid klockan 6 får dom morgonmat och täckesbyten så när jag kommer vid 8 så är det bara ut med dom :)
Sen hjälptes vi fyra som jobbade åt att göra iordning stallet (mocka de boxar som har mockning och sopa stallgången samt lägga in deras eftermiddagsmat). Det här tar alltid olika lång tid beroende på om vi har praoelever eller inte, då hjälper dom till med detta och då går det FORT! Idag var det bara vi, men vi var rätt snabba ändå, så det blev en lite längre fika vid 10 någon gång. Då hade vi sällskap av Lena (Lena Bredberg, tränare och driver gården) och Anders (vår nye hjälpreda, han har precis pensionerat sig och ska hjälpa oss med lite olika sysslor i stallet). Anders bror är för övrigt Janne Jönsson, landslagstränare i fälttävlan, var nu senast med i Kentucky och coachade. Direkt efter VM så kom han till oss på Stora Wäsby och hade träningar för oss. KUL! Det var en av de roligaste hoppträningarna jag varit med på.
.
Jag kom av mig lite här :P
Fika var det. Efter fikat så är det lite olika sysslor, ibland ridning om det är många som ska hinna ridas, men så var inte fallet idag så jag hjälpte till i stallet. Gjorde iordning ponnystallet (en extra stalldel med ponnyboxar och en storhästbox och i den står Hatten som jag rider) och skottade ridhuset. Sen här emellan så var det chill och lugnt och massa prat bara. Mysigt :)
.
Efter lunch sen så är det ett intag vid klockan 1, då en del av hästarna går in, inte alla, resten är ute tills 4.
När intaget var klart så red jag dressyrlektion på Hobbe, en unghäst som jag har som min egen där borta. Han är svart, söt, rolig att rida, social och kelig. Perfekt säger jag! ;D Jag har ridit honom en och en halv månad drygt, det började med att jag hoppade in honom, sen fortsatte jag bara rida honom och nu är det bara jag som rider eftersom hans ägare sysslar med annat och dessutom har en till häst. Så Hobbe har jag för mig själv!
Det som är så kul med Hobbe är att han är så lättlärd, för bara några veckor sen kunde han inte hålla igång galoppen en hel långsida ens och formen var sisådär och han gjorde inte så mycket egentligen. Men han tycker det är så kul och han snappar upp allt så fort! Idag var det som sagt dressyr och det red vi på utebanan, en 40x60 bana, jätterymligt att rida där, särskilt med en storgalopperad unghäst! Red fram på egen hand och han kändes bara såå fin idag! Lätt i handen, bra takt, mjuka övergångar, helt superfin var han! Det var Lena jag red för idag förresten.
När hon kom så red vi runt lite grann och bara flashade lite, haha. Lena var så rolig, hon stod och fotade med sin mobil för att hon tyckte han såg så fin ut, haha. Vi red lite övergångar, där han har lite jobbigt med avbrotten, han dyker lite, så då är det jätteviktigt att ha benen på ordentligt! När vi accelererar däremot så lägger han jättefint vikten på bakbenen.
.
Lite varierat travarbete, han gjorde bland annat sin första skänkelvikning, och annars typ volter och medellinjen för att få honom bära upp sig på båda sidorna istället för att hänga sig mot staketet. Fiiiin kille!
Galoppen är så avsevärt mycket bättre än när jag började rida honom! Han kan göra 10 meters volter i galopp, gå förvänd galopp i båge och allt möjligt. Den här hästen är så fin att jag dör lite grann. Jag är lite kär, haha. Och den får jag ha som min egen helt gratis?! Inte klokt är det!
.
Efter dressyren så gjorde jag iordning och red fram Cinnamon åt Maria Akraka som ska vara med på kändishoppningen på Globen och därför var här och tränade idag. Gjorde inte så mycket, skrittade och travade runt lite, hon kändes fin, haha.
Och sen efter Cinnamon så var det dags för fyra intaget. Gick otroligt fort då vi var tre personer och många hästar redan var inne i och med att så många har höstlov!
.
SEEEN!! Sen så tog jag Hatten och åkte till Stjärnborg för att hoppträna för Flo! Fredrika var supergullig och körde dit oss och Anna, Hattens ägare var med och tittade. Mysigt!
Flo är en holländare som flyttat till Sverige och gift sig med Caroline Palmgren, vinnare av dressyren i unghäst-VM förra året. De både jobbar på Stjärnborg och Lövsta gård här i Upplands Väsby.
Gammal bild på Cairo på Lövsta.
Lövsta gård vet de flesta vad det är; Det är där Tinne Wilhelmsson håller hus med alla fina dressyrhästar. Vackraste stallet jag varit i någonsin. Där gjorde jag praktik i drygt 8 månader för något år sen. Var där några veckor i sträck och sedan varje måndag. Jag var då även en del på Stjärnborg, som är Lövstas unghäst del. Där kommer de blivande dressyrstjärnorna till världen som föl, de rids in, lär sig grunderna och skickas sedan vidare. Antingen till Lövsta eller någon annanstans.
Stjärnborg åkte vi till och tränade idag iallafall. De driver ju dressyren egentligen, men Flo, Carros man, är en hoppryttare och har smugit in lite hoppträningar också, så nu ska vi vara med några måndagar och se vad det ger!
Flo är jättejättebra att rida för. Lektionerna är på engelska vilket är bra språkträning för det första. Sen är han så lugn, saklig, snäll, ödmjuk och ger typ världens bästa tips. Han är riktigt bra! Riktigt bra.
.
Vi tränade på lite olika distanser, svängar och kombinationer. Egentligen inget konstigt alls, superbra träning dock! Hatten kändes jättefin, provade att hoppa honom utan martingal idag och han gick hur bra som helst. Less is more ibland alltså. Jag tror vi fortsätter utan den ;D
Åh, så kul det var! Älskar dessutom att åka iväg och träna, hehe, det är så mysigt. Stjärnborgs ridhus är dessutom så fint, alldeles ljus och luftigt. Mmmm!
Fruktansvärt dålig bild på Hatten i transporten på vägen hem!
.
Hemgång därifrån, dumpa Hatten i stallet, göra iordning honom och grejerna. Sen åkte jag faktiskt till Grana. För idag hade jag även Blaize :) Blaize är en haflinger som jag brukar ta hand om lite då och då när Mickis inte kan. Söööt ponny! Blev lugnt och stillsamt med henne, inget särskilt alls faktiskt. Lite mys och sånt :)
När jag var där så gosade jag lite med London också och klappade på honom. Han var inte på goshumör utan var sur på mig för att jag störde hans ro tror jag, haha. Så jag mutade honom med en morot och åkte hem sen ;P
.
För de som undrar vad London gjort idag så hade Toves medryttare, Elin, honom idag och de red ut :)
Godissugen!
Det här var min dag då. Inte alls kort och gott. Långt och utdraget ;D Haha, hoppas att någon tog sig igenom det iallafall. KRAM!

.


PS! Notera förresten att det här var en väldigt lugn dag. Imorgon är en stressig dag för det är Globenträningar då. Skriver om det imorgon ;)


Kommentarer
Amanda

Det är underbart hur 3 hästar är en lugn dag XD

2010-11-01 @ 22:11:12
Nadja

Heh, det jag har gjort idag är att mockat 2 boxar o ridit 2 hästar, och typ suttit vid datorn... x)

2010-11-02 @ 00:16:26
URL: http://nadjahjertaponnisar.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0