Hoppträningen

Jag, pappa och London åkte till Söderby gård för att rida för Haking för första gången, och jag är riktigt nöjd!
Som uppvärmning flyttade vi hästarna längs ena långsidan, galopperade den andra och hoppade ett litet räcke på ena kortsidan och vid väggen skulle vi sakta av till trav, och sedan skritt. Här försökte London lura mig hela tiden, han gjorde som jag sa och sedan hoppade han åt sidan och försökte fortsätta galoppera, det var lite irriterande men sen fick vi ordning på honom, fick göra halt in i väggen ett par gånger.
Sedan hoppade vi hinder som låg på böjt spår på volten där vi skulle anpassa galoppsprången, ibland på 3, ibland på 4, och ibland på 2. Det kändes bra :)
Sedan hoppade vi en studs med smala hinder där det var väldigt viktigt att rama in hästen, och London gjorde det super bra och lyssnade bra :) Hoppade långsidor där vi skulle räkna och anpassa galoppsprången, jag skulle rida på åtta men till pappa sa Haking att det var omöjligt, men jag red på nio :D Gick inte att få stopp på London efter för att han fick gasa så mycket! Sötisen.
Sedan hoppade vi ett räcke - fem språng - trippelbarr - fem språng - räcke. Som Haking sa så tror ju oftast ryttaren att trippelbarren är farligare än den är, eftersom den är bland det lättaste hindret för hästen att hoppa. Det var skönt att ha något annat än själva hindret att tänka på då. London flög över jätte bra, trippen låg väl på 1m.
Sedan hoppade vi bana vilket gick jätte bra, London lyssnade fint och kunde både korta och länga någorlunda, hoppade hela banan utan några som helst konstigheter, men sista linjen råkade jag hoppa fel hinder, fick en liten blackout. Klantigt av mig men jag är jätte nöjd ändå :)
Det var verkligen perfekta övningar för att få London att lyssna mer på mig, super bra träning!
Det här blev väldigt långt, grattis till er som orkade läsa!


Kommentarer
a l e x a n d r a - Hamreryttarna

sv; jo men exakt! visst håller jag med om att dom ska ha stora hagar när dom e friska och så, men det e just när dom e sjuka eller skadade jag tycker dom borde få vara i rasthage :)!

2011-03-04 @ 11:22:53
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0