Ofrivilliga avsittningar och karameller!

Jag tänker inte berätta så mycket om arbetet idag, för det skriver jag om sen! Kändispassning var det ;P Det jag skriver om nu är hästeriet idag bara, ridningen och så.
.
Jag började med att rida markarbete/hoppning på morgonen på Hobbe, unghästen som jag rider. Och han var SÅ duktig. Han har aldrig gått sådär bra i galopparbetet som han gjorde idag. Han gick i form konstant, han gick att korta, han gick att länga. Han var så reglerbar att jag var helt paff. ÅH, vad han var fin! :D
Vi red lite "vingelövningar" först i skritt och trav, bara för att få dem följsamma och med i sidorna. De såkallade vingelövningarna som Lena gör, de går ut på att hästen ska följa med ens kropp och vikt, inte skänkel och tygel. Så man sitter där uppe på hästen och gör bågar in och ut från spåret bara genom att använda vikten och vrida lite på kroppen. Jättebra unghäst övning då de måste bli uppmärksamma på vikthjälperna om man inte vill ha dem i handen bara. Hobbe skötte sig utmärkt, det var inga problem. På andra sidan var det öppna som var övningen, men Hobbe har aldrig gjort öppnor förut, så jag ställde honom bara lite inåt och hade ett ordentligt ytterstöd, så fick han växla lite på hur många spår han gick på. Tre spår är det optimala i öppnor, fyra är också godtagbart. Hobbe växlade mellan allt från 2-4, haha. När han gjorde rätt så var det bara att stödja med skänkeln och fortsätta något steg för att sedan rida rakt fram. Det får inte bli för mycket på en gång, lite i taget :)
Efter detta, galopparbete. På volten så var det galopparbete över bommar på marken bara, inga konstigheter! Här var jag helt lycklig, han var så fin i galoppen!
.
Allt det här arbetet var utan stigbyglar förresten!
Sen började själva hoppningen, det var inga konstigheter där heller förutom att det var extremt tittiga hinder. En del av dom här hästarna ska gå i Globen, då måste de vara vana vid alla typer av hinder, så idag var det titthinder! Allt gick strålande, verkligen hur fint som helst, han tittade inte på en enda sak, lilla Hobben. Förutom när vi skulle hoppa sista hindret, haha. Då var det en kombination in med ett språng och sedan lång anridning (5 språng) till ett räcke med en massa glitter på. Typ det minst tittiga hindret av alla. Det hindret blev Hobbe superrädd för iallafall, haha. Bra där! Redan i kombinationen började han tveka och slängde sig iväg. Jag hade redan börjat hoppa språnget då så jag var på väg fram när han slängde sig, så mina ben flög upp i luften och jag slog armarna om hans hals, medan min ena fot satt fast i stigbygeln. Jag skakade snabbt av den och liksom satt av. Så jag stod på marken med tyglarna i handen, haha. Ganska odramatiskt! :P
Så upp igen! Nästa gång vi kom så tvekade han igen, men jag tryckte till och han hoppade, men sen efter hindret så slängde han sig, haha. Då var jag på väg att flyga av på ena sidan. Men jag hade kvar den stigbygeln så jag tryckte ifrån där och stod liksom i luften. Så jag slängde över det andra benet igen och fortsatte rida, haha.
Sen fick vi lite draghjälp och då till sist så gick det bra, haha. FIIIIIN HÄST! <3
Så här stod hindrena som vi hoppade sen. Det lilla är ett smalhinder :)
.
Efter detta så red jag ut en ny häst för mig, Karamell heter han! Hans ägare hinner inte så jättemycket alltid så om det gick bra idag så är tanken att jag ska rida honom lite i veckorna när hon inte hinner. Och det gick superbra, åh vilken fin häst! Han har gått som dressyrhäst tidigare, han har inte dom flashigaste gångarterna kanske, men han var så rolig att rida! Sammarbetsvillig, känslig och så är han söt, det är ju aldrig fel, haha! Så nu ska jag rida Karamell lite ibland också, känns jätteroligt! :D
.
Idag så red jag inte Hatten, utan Carro från Lövsta red honom, jag tittade en liten stund, sen hade jag annat att göra, men han såg superfin ut! Kanon att hon kunde ta honom idag! :D
Bild på mig och Hatten på Väsby ridklubbs lokala hopptävling! Lite random sådär, haha, men jag ville ha med en bild på Hattifnatten!
.
Sen skulle Lena (min chef) rida för Lars Andersson (Lussans man). Han hade träningar på Överby idag, så dit åkte vi med Calida, den fina! Calida är en sexåring som är rätt grön men otroligt fin, har vackra gångarter och är superkul att rida. Hoppar 1.30 som om det vore ingenting gör hon också. Sjukt tuff häst!
När vi kom dit så red min gamla tränare Lisa (Lisa Sarin, har även träningar på Grana) på sin häst Ville, det var jätteroligt att se dom! Jättefin var han. Gick jättebra för Lena, i början var Calida lite vinglig, men dom fick till det super. Den där hästen är så läcker! Under träningen så satt jag och pratade med Anette (var medryttare på Hebbe i Grana förut) och Gun (Toves dressyrtränare), det var jättemysigt :) Så vi pratade och fikade lite medan Lena red. Överby är ett himla mysigt stall förresten, jag gillar det verkligen. Atmosfären är helt underbar, alla är så trevliga också!
Sen packade vi ihop oss och åkte hem till Stora Wäsby igen. Väl tillbaka så tog jag hand om Calida, borstade lite på Karamell, matade Hobbe med morötter och kramade Hatten en stund.
.
Det här var en jättetrevlig dag faktiskt, jag är nöööjd! :D


Kommentarer
klara

ska du rida i London i morn? tänkte rida ut, ore najs med sällskap :D

2010-11-02 @ 20:04:31
URL: http://klaralevenstam.se
moachristensen(L)värendspål

jodå det är bara bra:)

tack!

2010-11-03 @ 12:36:21
URL: http://varendspal.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0