Hållbar och frisk häst

Läste en artikel i senaste numret av Equipage som verkligen intresserade mig, den handlar om hur man får en hållbar häst.
Alla vill nog ha en frisk häst som håller under hela tiden tillsammans med den, den ska gå att tävla med och gå igenom veterinärbesiktningar med böjprov och röntgen. Alla har olika krav på hästens välmående men jag tror att alla vill ha hästar som är friska och håller för det man vill ha dem till. Jag tänkte själv ta upp några saker som jag tycker är viktiga både runt omkring hästarna och med själva ridningen, även saker som var med i artikeln.
Men det som de flesta verkar vara överens om är att det för det första är viktigt att alltid visitera hästen så man vet om hästen har något sår, är varm eller har någon ovanlig svullnad. En annan viktig punkt är att man rider varierat, varierade övningar på varierat underlag. Det första jag kom att tänka på då var att just nu finns det inte så mycket olika underlag att välja mellan, antingen snö eller ridhuset. Men om vi bortser från snön så tycker jag att jag normalt brukar vara ganska duktig på att variera. Ibland blir det ridhuset, ibland ridbanan, ibland i skogen och ibland på ängar eller grusstigar. Och jag känner till en häst som faktiskt fick ordentliga slitnings skador på grund av underlaget. Även regelbunden ridning är ju viktig och jag ska verkligen börja göra mitt bästa för att lägga upp ett hyfsat ridschema!

Men över till visitering av hästen, jag kollar alltid igenom London och extra noga på benen. Nu hittar jag ganska lätt svullnader och små sår på hans ben eftersom jag vet hur det ska kännas normalt. Men jag måste säga att snön har hjälpt mig något enormt, man märker ju om snön är röd! Det är viktigt att kolla igenom hästen tycker jag, det skulle ju inte vara kul om den har ett ganska djupt sår på till exempel insidan av ena bakbenet och sedan rider man ett hårt pass, hästen kanske känns lite konstig men inget som man bryr sig om, och sedan dagen efter har benet svullnat upp rejält och hästen är rejält halt. Inte speciellt kul, därför är jag alltid lite extra försiktig när jag hittat något lite mer rejält sår om området runt om är varmt/svullet så att London inte blir sämre dagen efter. Hur nogranna är ni med visitering av era hästar?
Man bör väl kanske också tänka över vad hästen är anpassad till tidigare, för snabba omanpassningar hit och dit gör ju inte precis att hästen mår bättre eller bygger bättre muskler.
Att hästen får gå ut i hagen med hästkompisar är nog viktigt för denns mentala välmående och samma sak att ha hästar att titta på inne i stallet. De är ju trots allt flockdjur, inte ensamvargar.
Hur går era hästar i hagen, själv eller med kompisar?

Utrustningen tror jag också spelar stor roll, en sadel som ligger och klämmer på något ställe kan ju göra att hästen går och spänner sig utan att man tänker på att det kanske är det som är problemet (till slut brukar det ju komma fram men det kan ju vara onödigt!)
Har ni utprovade sadlar?

Lägger ni upp ridscheman för veckorna, har ni samma för varje vecka eller väljer ni vad ni ska göra när ni väl är i stallet/redo för ridning?

Jag har en liten plan på hur jag ska lägga upp Londons veckoschema framöver, men det blir nog inte förrän snön har försvunnit och det har blivit lite ljusare och varmare ute, ska såklart dela med mig av det till er läsare! :)

hoppas ni vill svara på dessa frågor :D
Kanske inte det minsta intressant för en del av er men jag gör mitt bästa för att komma på något att skriva om här på bloggen, kom super gärna med tips!

Vem längtar inte efter lite värme, grönt gräs och hästar utan täcken med sommarpäls?!


Kommentarer
Amanda

Jättebra skrivet :D

2010-03-12 @ 21:40:37
URL: http://manddaaa.blogg.se/
Vendela

Svar: Tack så mkt, din är ju superfin också! :D

2010-03-13 @ 10:56:51
URL: http://vendila.blogg.se/
Sofie

Tackar! Detsamma :)

2010-03-13 @ 11:58:41
URL: http://sbhorses.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tove & Amoure

Med drömmen att rida fälttävlan

RSS 2.0